Fox News -toimittaja kuoli flunssaan 26-vuotiaana; media väittää, että se oli rokotteita vastaan

Bre Paytonia on kuvattu monissa tiedotusvälineissä rokotuksenvastaisena aktivistina, mikä on epäreilua

Toimittaja Bre Payton, 26, kuoli 28. joulukuuta erilaisten tiedotusvälineiden mukaan H1N1-influenssaan. Payton oli suosittu amerikkalainen kuljettaja, jonka ura oli nousussa, hän oli kommentaattori oikeistolaisessa Fox Newsissa ja kirjoitti The Federalist -sivustolla. Ehkä tämän konservatiivisten keinojen avulla hänen kuolemansa on nopeasti yhdistänyt lukuisilla keinoilla väitettyyn vastustukseen rokotteille. Vanha salaliittokeskustelu, jossa jotkut ihmiset ovat ottaneet kannan, että rokotteet eivät voi olla vain haitallisia, vaan ne ovat osa Yhdysvaltain hallituksen tai kansainvälisten järjestöjen salaista suunnitelmaa tai Big Pharman valtaa. Paytonin kuolemaa kuvailtiin monissa tiedotusvälineissä eräänlaisena oppitunnina, jotain tällaista tapahtuu, kun et usko rokotteisiin. Se oli kuitenkin todella huijaus, helppo reaktio, joka sekoitti ja liioitteli asioita.

Ainoa syy - Fox Newsilla työskentelemisen lisäksi - miksi tämä tarina voitiin luoda, on vuoden 2011 tweetti, kun Payton oli 19-vuotias:

"@latimes: Läkkökipu: Valtio kehottaa lisää ihmisiä rokottamaan http://lat.ms/jlJcoa" // NOOO! rokotteet ovat paholaiselta!

Rokotteet ovat paholaiselta, hän sanoi 19-vuotiaana ollessaan hyperbole tai vitsi. Mielenkiintoista on, että tässä tapauksessa liberaalit tiedotusvälineet osoittivat fundamentalismin keskeisen piirteen: ottavat asiat kirjaimellisesti eivätkä osaavat ymmärtää kielen kontekstia, vivahteita tai tropeja. Ja vaikka tämä ei olisi vitsi, sitä ei voida missään nimessä pitää kategorisena asenteena rokotteita vastaan.

Lista mediasta, joka toisti tämän huijauksen, on lukematon; Espanjassa, kuten Libertad Digital -sivusto on dokumentoinut, kaikki suosituimmat digitaaliset tiedotusvälineet kaikuivat uutisia:

hänen kuolemansa uutisia ei ollut siirretty Espanjan tiedotusvälineille, looginen asia, koska täällä se oli täysin tuntematon. Tämän perjantain aamuun asti. Sittemmin lukuisat tiedotusvälineet La Vanguardiasta El Paísiin (El País on jo oikaissut huomautuksensa jättämällä vastuuvapauslausekkeen ) ABC: n välityksellä El Mundo, El Periódico, El Comercio ja jopa Mundo Deportivo ovat julkaissut tietoja varmistaakseen, että se oli Rokotetoimittaja. Jotkut, kuten Sport tai 20 Minutes, menevät jopa niin pitkälle, että sanovat olevansa rokotuksenvastainen aktivisti.

Libertad Digital -sivuston mukaan bulo olisi alkanut Chilessä ja sieltä se levisi kaikkiin espanjankielisiin maihin, vaikka sitä ovat keränneet myös brittiläiset bulletit ja muut.